tisdag 10 mars 2009

Fikasugen

Nån där ute som har ett recept på nå snuskigt gott fika som jag skulle klara av att baka. (Bakning är INTE min starka sida). Det gör ju ingenting om det är lite choklad inblandat :)
Jag är så sjukt fikasugen och jag kan lova att i det här huset finns det typ aldrig fika. När barnen fyller år måste man ju göra en ansträngning och det vill jag lova brukar bli en två dagar lång plåga för mig (Daniel har en väldigt stor släkt som gärna kommer och fikar vid såna här tillfällen så det går åt mycket fika). Men nu är jag som sagt sugen på att slänga ihop nåt gott så tips mottages tacksamt!!!

6 kommentarer:

Karro sa...

Hm..jag är oxå fikasugen och det är så tomt det bara kan bli i frysen.
Enkelt är bra! Ska se om jag hittar nåt enkelt att baka... återkommer om jag hittar nåt! :)

Pimmi sa...

Falsk toska: 4ägg + 6 dl socker vispas, 3dl vetemjöl, 4msk kakao, 2tsk vaniljsocker, (1 krm salt), 175g smält margarin Allt i en bunke, vispa, häll i smord långpanna. Grädda 15 min 200grader. Ta ut.
Koka under tiden ihop: 75g smält margarin, 2dl socker, 1,5dl grädde, 1dl ljus sirap och 200g kokos. Bred det på kakan när den är gräddad. Sätt in den igen och grädda tills kokoslagret fått en ljusbrun färg ca 6 minuter.
Jättegod och jätteenkel. Lycka till
Potatis i ugnen
Potatis, morot, palsternacka, sharlottenlök, vitlök, olivolja salt i ugnen ca 225 grader. När det nästan är klart her du dit oliver och sockerärter. Mer än så är det inte. Kram Emma

Karro sa...

Haha..
HÄR har du enkelt fika!
http://konsumbloggen.com/2008/07/14/provkoket-ekstroms-smulpaj-hallonbjornbar/

Anneli sa...

Men hej! Kul att du också har en blogg :) Jo visst är det otroligt hur stark kärleken till ett barn kan vara. Med oss är det väl lite si sådär just nu. Olle fick ett kruppanfall förra veckan och har varit febrig, hostig och förkyld sedan dess. Tråkigt! Nää vi har inte hittat ngt hus. Vi blev förälskade i ett toppenmysigt hus i bergsviken men budgivningen gick över vår budget så det var bara att backa. Hur går det för er på husfronten? Och hur är läget med er? Kramar

Anneli sa...

Läste igenom din blogg och ser att ni ju ska gifta er! Tusen grattis. Vad spännande. Kramar

Anonym sa...

Halloj....så du är i bakar tagen!! Jaja...inte ensam om att vara husmor då eller? =) Det finns ju hur mycket som helst. Håller med Pimmi, Tosca kakan är himla god. Eller du vet dom där jämtlandbröden(tror dom heter så) som jag brukar göra är ju goda. Chokladrutor, snickerskakor. Har en hel bakbok med bara choklad bakning. Så kom och låna om du vill. Glömde nästan...Spikesandra gör en farligt göd morotskaka...ojojoj...mycket god. Kolla med henne! Over and out!